دانیل عابد خلیفه که ۲۱ سال دارد روز چهارشنبه از زندانی در لندن و با پنهان شدن زیر کامیون حامل غذا گریخت

رادیو فردا

دولت بریتانیا ساعاتی پس از انتشار خبر فرار یک زندانی،‌ که با اتهامات مرتبط با تروریسم روبه‌روست، متعهد به پیدا کردن او شد.

با گذشت یک روز که پلیس موفق به پیدا کردن او نشده، حال جستجویی سراسری در بریتانیا در این زمینه در جریان است. بنا بر اعلام مقامات به دلیل این جستجو پرواز هواپیماها و کشتی‌ها با تاخیر انجام می‌شود.

دانیل عابد خلیفه که سرباز پیشین ارتش بریتانیا بوده است، متهم به تلاش برای گرد‌آوری اطلاعات طبقه‌بندی شده است که «مستقیم یا غیرمستقیم می‌توانسته توسط دشمن» مورد استفاده قرار گیرد.

برخی رسانه‌های بریتانیا ازجمله شبکه جهانی بی‌بی‌سی گزارش داده‌اند که او به جاسوسی برای ایران متهم است و همچنین تلاش کرده بود «بمب‌های تقلبی» را در یک پایگاه نظامی بریتانیا جاسازی کند.

همه اتهامات او «تروریستی» تلقی شده‌اند و بعد از فرار او از زندان «وندز ورث» لندن، تدابیر امنیتی در فرودگاه‌ها و بندرگاه‌های سراسر بریتانیا تشدید شده است.

پلیس بریتانیا اعلام کرده که از خانواده، دوستانش، همکارانش در ارتش و همبندان او در زندان بازجویی و نامه‌ها و تماس‌های تلفنی او در زندان را بررسی خواهد کرد. وزارت دفاع بریتانیا تأیید کرده که در ماه مه امسال و بعد از ایراد اتهامات به این فرد، او را از خدمت در ارتش کنار گذاشته بود.

الکس چاک، وزیر دادگستری بریتانیا در مجلس این کشور اطمینان داد که «دانیل خلیفه پیدا خواهد شد و مجبور می‌شود با عدالت مواجه شود.»

پلیس گفته که او «تهدیدی عمومی برای مردم» نیست اما به شهروندان توصیه کرده که به او نردیک نشوند.

سیاستمداران اپوزیسیون در بریتانیا خواستار پاسخ به این پرسش هستند که او چگونه موفق به فرار شده و چرا در یک زندان با تدابیر امنیتی حداکثری نبوده است. همچنین سؤال‌هایی درباره کارمندان زندان و دستورالعمل‌های امنیتی مطرح شده است.

وزیر دادگستری بریتانیا وعده داده است تحقیقات فوری درباره پروتکل‌های امنیتی زندان و این تصمیم که آقای خلیفه کجا نگهداری شود، صورت خواهد گرفت. او گفته است یافته‌های ابتدایی اواخر هفته به نمایندگان اعلام خواهد شد.

از سوی دیگر اتحادیه زندانبانان بریتانیا اعلام کرده که کم شدن بودجه دادگستری توسط دولت بر خدمات زندان‌ها تاثیر منفی داشته و باعث شده تعداد کمتری از کارکنان با تعداد بیشتری از زندانیان سروکار داشته باشند.

رئیس این اتحادیه گفته است: «وندز ورث یکی از بزرگ‌ترین زندان‌های کشور است که بیش از حد زندانی دارد و منابع و بودجه‌اش اندک است.»